01 oktober 2009

Tro inte alltid gott om era barn!

Man måste ha koll på sina barn när de sitter vid datorn pga bl a nedanstående anledning.

Vill först berätta att vår äldsta, 9 år, har haft dator förbud pga av samma dilemma.

I alla fall så vabbade min sambo igår med vår yngsta son. Pappan märker att det är något på G, för yngsta som är 7 år, stänger dörren till kontoret där han sitter och spelar spel på vår dator med internet.

Pappan kommer in och ser att yngsta klickar snabbt bort något. Pappan ser att han har suttit och sökt på vuxen saker på google. Jodå, båda min vet vad surfa är och lite hur man söker efter saker och ting på google.

Det finns ju särskilt ett barn på skolan som har det lite jobbigt med sig själv och säkert även hemma plus att han har 3 syskon i tonåren. Han är lika gammal som min äldsta, vilket alltså inte är någon ålder speciellt inte för sådana här ämnen.

Men i alla fall så blir jag förvånad över orden som yngsta har sökt på.
Jag ser ju i historiken vad han har sökt på plus att jag ser sen vad han har klickat på.

Dessa ord har han sökt på och exakt i denna ordföljd:

knula.com
www.knula.org
knula.nu
knularmedsnopen

Hur fan kan han vet ord som .nu eller .org?? Jag förstår att de lär sig alla snuskiga ord på skolan för det går barn tillsammans med dessa små som är upp till 12 år. Men jag förstår inte hur de kan komma på att söka efter sådant på nätet.
Vad vill de se?

Samtidigt som jag inte kan låta bli att skratta så blir jag så rasande arg. Knularmedsnopen... vad sjutton pratar ungarna om och varför är de ens intresserad av att titta på detta?


Jag tog upp detta med sonen i morse för jag ville veta vem som sagt detta till honom och hade det varit storebror så hade han legat riktigt illa till. Tur för storebror så var det den pojken som jag beskrev om tidigare.

I alla fall så vet jag inte riktigt vad det var med yngsta, men han började gråta och sprang in i sitt rum. Jag vet inte om han skäms eller om han tyckte att hela grejen var hemsk?? Jag har inte gjort det till någon grej eller att det han sökt på var något hemskt, bara att han är för liten. Så vart han, i så fall, får skäms-känslorna i från vet jag inte.

4 kommentarer:

  1. Han undrar.
    Han ä'r liten och undrar.
    Han har hört av sina klasskompisar , eller någon större , och vill veta vad det är.
    Undrar han måste du berätta , fast på ett informativt "hur man gör barn" , sätt......
    Dramatisera det inte , utan berätta att man gör barn , helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Tack Dr. Barba :-) Bra ord, men jag tror inte att han kommer att fråga, ska jag bara tala om eller vänta om han frågar längre fram?

    SvaraRadera
  3. Tala om.......nu , tanken är ju planterad , det finns ju undringar...

    SvaraRadera
  4. Min son i den åldern gjorde likadant, men sen blev han själv utsatt av en kille som hade "dåliga" föräldrar och fick porr tidningar hemskickade till sig...men vi tog bilen och åkte upp till killen som vi visste hade gjort detta och sa till hans föäldrar att deras son nog satt fel adress på dessa porr tidningar, ha! och hans föräldrar där fick han...och sen var han snäll som ett lamm..

    SvaraRadera